Skip to main content

JIKA PENGURUSAN HOMESTAY MENJADI LEMAH.. INI YANG BERLAKU..



Kenapa Pengurusan Homestay Jadi Lemah ....

Menguruskan bisnes sebenarnya tidaklah sesukar yang digambarkan. Walaubagaimanapun jika kita tidak mengetahui apakah ciri ciri pengurusan yang betul, sudah tentu akan menghasilkan sesuatu yang agak sukar.

Terdapat beberapa perkara yang menjadi punca mengapa pengurusan bisnes HOMESTAY kita agak lemah dan tidak bermaya. Sewaan  homestay kita tidak memberangsakan. Antara faktornya ialah

Tidak membuat penyelidikan dan perancangan yang menyeluruh sebelum mendirikan homestay. Contohnya, harus ketahui target pasaran  saperti  pelancong atau pun  untuk yang mempunyai tujuan khusus saperti majlis kenduri kendara  atau urusan kerja yang inginkan penginapan.

Tapi faktor lokasi bukanlah menjadi masaalah lagi. Di mana mana sahaja akan ada  homestay  yang di bina. Pun begitu , faktor kemudahan  adalah satu kemestian saperti  tempat makan saperti gerai gerai dan restoran yang mesti ada berdekatan dengan homestay.   Ini adalah faktor utama yang saya cari jika saya ingin menginap di mana mana homestay..

Tempat parking harus lah luas sebab yang datang berkereta bukan lah sebuah aja.. Setidak tidaknya 2 atau 3 buah.. Kalau yang berombongan tu, mesti lah berbuah buah.

Ini adalah antara faktor faktor  yang harus kita  ambil kira jika ingin bisnes homestay kita berjalan dengan baik dan melariskan jualan kita.

Ingin tips lagi...boleh tengok kat sini 


PANDUAN  URUS HOMESTAY DENGAN BAIK





Comments

Popular posts from this blog

INI CARA PROMOSI HOMESTAY PALING BERKESAN

  Ada 3 Tips Promosi HOMESTAY Paling Berkesan Hari ini saya nak kongsikan 3 tips penting untuk bantu pastikan homestay kita sentiasa penuh dengan tempahan. Promosi yang betul adalah kunci kejayaan homestay. Berikut adalah cara untuk lakukannya: Tip 1: Buat Promosi Musim Cuti Permintaan homestay seringkali akan meningkat pada musim cuti sekolah dan cuti umum. Jadi, inilah masa terbaik untuk tawarkan promosi seperti diskaun atau tawaran istimewa. Contohnya, bagi diskaun 10% untuk tempahan awal atau stay lebih lama. Ini akan buat pelanggan rasa mereka dapat lebih nilai untuk wang mereka! Tip 2 : Gunakan Media Sosial Media sosial seperti Facebook dan Instagram adalah alat promosi paling berkuasa. Kongsikan gambar-gambar cantik homestay, testimoni pelanggan, atau buat post menarik seperti giveaway. Lagi ramai yang lihat homestay anda, lagi besar peluang untuk anda dapatkan tempahan. Tip 3: Senaraikan Homestay Anda di Platform Tempahan Popular Platform seperti Airbnb, Booking.com, dan A...

APA YANG PERLU ADA DI DALAM SESEBUAH HOMESTAY

Salam Sejahtera Kepada yang  baru nak mula buat HOMESTAY bisnes ataupun yang baru bermula , selalunya anda akan terlepas pandang  perkara dan peralatan yang harus ada untuk  menjanjikan keselesaan kepada penyewa homestay anda dan perkara ini juga berlaku kepada saya  pada peringkat saya bermula bisnes homestay ini. Berikut saya senaraikan  peralatan yang  harus ada  di dalam  unit homestay anda. Walaubagaimana pun ini bukan lah 100% sempurna tetapi memadai untuk di jadikan checklist buat anda. Katil berserta  tilam – Sediakan katil dan tilam tempat tidor dan rehat  yang selesa dan bersih untuk tetamu berehat dengan selesa. Almari pakaian – Tetamu memerlukan tempat untuk menyimpan pakaian mereka selama mereka tinggal di homestay. Meja dan kerusi – Sediakan meja dan kerusi di kawasan umum seperti di bilik tamu, dapur atau kawasan rehat. Kipas atau penghawa dingin – Sediakan kipas atau penghawa dingin untuk membantu tetamu menyesuaikan s...

3 FAKTOR YANG SERING DI LUPAKAN UNTUK LARISKAN SEWAAN HOMESTAY ANDA.. JANGAN ABAIKAN...

  Usahawan Homestay | Pengusaha Homestay | Yang Menjalankan Bisnes Homestay | Usahawan Yang  Buat Urusniaga Homestay |Khas untuk anda yang ingin menceburi bisnes homestay | Kepada anda yang dah buat bisnes homestay tetapi masih kurang mendapat sambutan serta tercari-cari cara yang tepat mengurus dan mempromosikan homestay . Nampak mudah  tapi perkara di bawah antara pelaris kepada bisnes  homestay anda.  Yang terakhir itu sangat PENTING... JAGA KUALITI DAN TAHAP KEBERSIHAN Jaga tahap kebersihan homestay anda, jangan nampakan sampah kecil atau besar walaupun seurat rambut. Dua elemen ini adalah faktor utama yang memberi kepuasan kepada pelanggan yang menginap. Bayangkan jika seseorang menginap di homestay anda untuk pertama kalinya untuk bercuti. Sekiranya mereka mendapati homestay anda kotor dan tidak dicuci dengan sempurna, sudah tentu ini akan merosakkan mood percutian mereka. Anda rasa adakah mereka akan kembali untuk menginap? Sudah pasti tidak! ...