Skip to main content

APA HARUS KITA BUAT BILA RUMAH HOMESTAY KITA DI PECAHKAN ATAU DI ROSAKKAN

 

cara elak homestay di rosakkan

Salam Sejahtera  Pengusaha Homestay

APA NAK BUAT BILA RUMAH HOMESTAY KITA DI PECAHKAN ATAU DI ROSAKKAN

Semalam saya dapat email dari salah seorang subscriber yang menyatakan dia sudah serik menjalankan bisnes homestay kerana homestay beliau pernah dirosakkan oleh penyewa.

Sememangnya... ini adalah antara perkara yang paling ditakuti oleh pemilik-pemilik homestay!

Rumah yang disewakan kena sabotaj dan dijahanamkan oleh penyewa yang tidak bertanggungjawab. Kerusi patah, pintu pecah, kabinet ditanggalkan, barang-barang elektrik hilang kena angkut, pinggan mangkuk semua pecah, sinki tercabut, aircond hilang dan pelbagai lagi perkara yang menyebabkan kerugian beribu-ribu ringgit kepada pemilik homestay.

Tidak dinafikan... perkara ini memang ada terjadi.. TETAPI.. keberangkaliannya berlaku adalah sangat kecil. Saya tidak ada statistik berkenaan hal ini, tetapi dari pengalaman saya mengusahakan homestay dan menerima beribu penyewa.. Alhamdulilah, tiada kerosakan besar yang saya alami. Sekadar kerusi patah tu pernahlah... itupun bukanlah dilakukan secara sengaja oleh penyewa tersebut.

Seperti yang kita ketahui, semua perkara ada risikonya yang tersendiri.

Seperti kita memandu kenderaan di jalanraya, setiap kali kita memandu di jalanraya, kita terdedah kepada risiko kemalangan jalanraya.. walaupun kita sudah memandu dengan penuh berhemah dan berhati-hati.

Kadang kala, kemalangan itu bukan disebabkan kita, tetapi ianya berpunca dari pemandu lain. Kita memang dah pandu elok-elok, tetiba ada pemandu mabuk pergi hentam kereta kita.

Adakah disebabkan risiko kemalangan itu, maka kita perlu berhenti memandu di jalanraya? Sudah pastinya TIDAK!

Begitulah juga halnya bila kita menguruskan homestay!

Kita dah buat dan sediakan yang terbaik untuk segala-galanya.. tetapi, entah macam mana, kita terdapat pula "penyewa dari neraka". Habis semua barang-barang dalam homestay kita dirosakkan.

Jadi, untuk mengelakkan dan mengurangkan risiko perkara ini dari berlaku. Ada beberapa perkara yang boleh kita lakukan.

 

1. Ambil Deposit



Kita hendaklah mengambil security deposit atau deposit keselamatan secara bank trasfer atau cash sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan pelanggan membuat kerosakan pada harta benda kita di homestay.

Kebiasaannya, kadar security deposit yang diambil adalah sebanyak RM200, tetapi, sekiranya kos kerosakan tersebut melebihi daripada jumlah security deposit yang diambil, kita boleh mengenakan caj tambahan ke atas pelanggan.

Oleh sebab itu, adalah SANGAT PENTING untuk kita membuat pemeriksaan bilik ketika pelanggan check out.

Kebanyakkan kes yang berlaku, pengusaha homestay tidak periksa homestay mereka ketika pelanggan checkout. Lebih malang lagi, mereka memang langsung tidak ada ambil sebarang deposit dan tiada sistem pengurusan dan dokumen yang betul. Tempahan pun hanya sekadar pakai mulut atau whatsapp sahaja, tiada borang order, tiada invoice, tiada resit, tiada deposit.

Jadi, apabila berlaku masalah seperti ini, pihak homestay tiada maklumat lengkap pelanggan dan tiada dokumen pengesahan mengatakan pelanggan menginap di homestay mereka. Sebab itulah kita perlu ada proper dokumen untuk menguruskan homestay kita.

 

2. Gunakan Online Travel Agency (OTA)


guna OTA untuk homestay

OTA seperti Airbnb, Expedia dan seumpamanya, ada menyediakan pilihan kepada pemilik homestay untuk mengenakan kadar surcaj kepada pelanggan jika didapati ada berlaku kerosakan atau kehilangan barang di dalam homestay.

Kadar surcaj ini akan ditolak terus dari kad kredit pelanggan, dengan syarat, pihak homestay perlu membuat laporan dalam masa 48 jam beserta gambar kepada pihak OTA.

Kaedah ini, pada saya lebih selamat dan mudah.

Itulah antara 2 langkah yang boleh kita ambil dan lakukan untuk mengurankang risiko homestay kita dirosakkan oleh penyewa-penyewa yang tidak bertanggungjawab.


Diharapkan para pengusaha homestay  tidak mudah berputus asa jika menghadapi ujian-ujian seperti ini.

*Kredit: Perkongsian di atas adalah di tulis oleh rakan admin, Faridil Atras, pemilik rangkaian homestay Fardain Place.

 

Jika anda berminat untuk belajar tentang pengurusan homestay, Tuan Faridil Atras ada menyediakan ebook panduan bagaimana nak menjalankan bisnes homestay yang betul dan menguntungkan.



Comments

Popular posts from this blog

INI CARA PROMOSI HOMESTAY PALING BERKESAN

  Ada 3 Tips Promosi HOMESTAY Paling Berkesan Hari ini saya nak kongsikan 3 tips penting untuk bantu pastikan homestay kita sentiasa penuh dengan tempahan. Promosi yang betul adalah kunci kejayaan homestay. Berikut adalah cara untuk lakukannya: Tip 1: Buat Promosi Musim Cuti Permintaan homestay seringkali akan meningkat pada musim cuti sekolah dan cuti umum. Jadi, inilah masa terbaik untuk tawarkan promosi seperti diskaun atau tawaran istimewa. Contohnya, bagi diskaun 10% untuk tempahan awal atau stay lebih lama. Ini akan buat pelanggan rasa mereka dapat lebih nilai untuk wang mereka! Tip 2 : Gunakan Media Sosial Media sosial seperti Facebook dan Instagram adalah alat promosi paling berkuasa. Kongsikan gambar-gambar cantik homestay, testimoni pelanggan, atau buat post menarik seperti giveaway. Lagi ramai yang lihat homestay anda, lagi besar peluang untuk anda dapatkan tempahan. Tip 3: Senaraikan Homestay Anda di Platform Tempahan Popular Platform seperti Airbnb, Booking.com, dan A...

APA YANG PERLU ADA DI DALAM SESEBUAH HOMESTAY

Salam Sejahtera Kepada yang  baru nak mula buat HOMESTAY bisnes ataupun yang baru bermula , selalunya anda akan terlepas pandang  perkara dan peralatan yang harus ada untuk  menjanjikan keselesaan kepada penyewa homestay anda dan perkara ini juga berlaku kepada saya  pada peringkat saya bermula bisnes homestay ini. Berikut saya senaraikan  peralatan yang  harus ada  di dalam  unit homestay anda. Walaubagaimana pun ini bukan lah 100% sempurna tetapi memadai untuk di jadikan checklist buat anda. Katil berserta  tilam – Sediakan katil dan tilam tempat tidor dan rehat  yang selesa dan bersih untuk tetamu berehat dengan selesa. Almari pakaian – Tetamu memerlukan tempat untuk menyimpan pakaian mereka selama mereka tinggal di homestay. Meja dan kerusi – Sediakan meja dan kerusi di kawasan umum seperti di bilik tamu, dapur atau kawasan rehat. Kipas atau penghawa dingin – Sediakan kipas atau penghawa dingin untuk membantu tetamu menyesuaikan s...

3 FAKTOR YANG SERING DI LUPAKAN UNTUK LARISKAN SEWAAN HOMESTAY ANDA.. JANGAN ABAIKAN...

  Usahawan Homestay | Pengusaha Homestay | Yang Menjalankan Bisnes Homestay | Usahawan Yang  Buat Urusniaga Homestay |Khas untuk anda yang ingin menceburi bisnes homestay | Kepada anda yang dah buat bisnes homestay tetapi masih kurang mendapat sambutan serta tercari-cari cara yang tepat mengurus dan mempromosikan homestay . Nampak mudah  tapi perkara di bawah antara pelaris kepada bisnes  homestay anda.  Yang terakhir itu sangat PENTING... JAGA KUALITI DAN TAHAP KEBERSIHAN Jaga tahap kebersihan homestay anda, jangan nampakan sampah kecil atau besar walaupun seurat rambut. Dua elemen ini adalah faktor utama yang memberi kepuasan kepada pelanggan yang menginap. Bayangkan jika seseorang menginap di homestay anda untuk pertama kalinya untuk bercuti. Sekiranya mereka mendapati homestay anda kotor dan tidak dicuci dengan sempurna, sudah tentu ini akan merosakkan mood percutian mereka. Anda rasa adakah mereka akan kembali untuk menginap? Sudah pasti tidak! ...